Zabytkowy parowóz nieistniejącej już Kolejki Mareckiej stoi sobie w Markach pod Warszawą.

3 marca 1897 ruszyła w pierwszy kurs ciągnięta przez konie. W roku 1901 zakupiono pierwszy parowóz i wagony osobowe oraz towarowe i wydłużono trasę kolejki. Kolejka rozwijała wtedy prędkość około 20 km/h co powodowało że mogła pokonać trasę nawet 8 razy dziennie.

Zabytkowy parowóz Px48 1778 Kolejki Mareckiej
Zabytkowy parowóz Px48 1778 Kolejki Mareckiej

Kolejka zabierała w tym okresie około 500-600 pasażerów i jeździła z ulicy Stalowej w Warszawie, aż do Radzymina (około 22 km).

Zabytkowy Parowóz w Markach k.Warszawy
Zabytkowy Parowóz w Markach k.Warszawy

Cena dla pasażerów – za bilet – zależna była od klasy przejazdu, nie było jednak nigdy w Kolejce Mareckiej, pierwszej klasy w tych wagonach.

Kolejka Marecka zabytkowy parowóz
Kolejka Marecka zabytkowy parowóz

Kolejka zarabiała na siebie jednak raczej nie przewozami pasażerskimi ale towarowymi. Na trasie Kolejki Mareckiej było około dwunastu kilometrów bocznik kolejowych, którymi można było dostarczać i odbierać towary od firm. Z usług Kolejki Mareckiej korzystały takie firmy jak fabryka Braci Briggs, Fabryki Dachówek i Drenów Małachowskiego oraz cegielnia Halpernów.

Kolejka Marecka historia i parowóz

W sierpniu 1920 roku Kolejka Marecka pomaga dostarczać prawie bezpośrednio na linię frontu, żołnierzy i broń, zaopatrzenie medyczne a zabiera z frontu rannych żołnierzy i zawozi na teren obecnego Dworca Wileńskiego gdzie był szpital polowy.

Kolejka Marecka i zabytkowy parowóz PX48 1178 i ptx481778

Lata 20 i 30 to rozkwit Kolejki Mareckiej. Wielu Warszawiaków w weekendy korzysta z niej aby wyrwać się z miasta do Pustelnika i Strugi. W Strudze w owym czasie był słynny piękny staw zwany Wenecją, na wyspie w centralnej części stawu była restauracja, a po wodzie można było pływać wynajętymi łódkami i kajakami.

Parowóz zabytkowy w Markach i Kolejka Marecka

W latach sześćdziesiątych Kolejka Marecka przewoziła dziennie nawet około dziesięć tysięcy pasażerów, niestety także wtedy zaczął się zmierzch Kolejki Mareckiej. Fabryki zmieniały produkcję, autobusy i taksówki stawały się coraz popularniejsze, aż w trakcie planowania drogi z Warszawy do Białegostoku podjęto decyzję i likwidacji tej linii kolejowej.

Zabytkowy parowóz PX48 1778 Kolejki Mareckiej
Zabytkowy parowóz PX48 1778 Kolejki Mareckiej

Podsumowanie:

To jedna z historii, której na żywo już nie doświadczymy, został parowóz. Ale super, że komuś się chciało i urządził obok niego taką małą wystawę z której są powyższe zdjęcia i dzięki nim możemy na chwilę w myślach przenieść się do innych lat

Możesz również cieszyć się: